Op 30 juni 2016 werd het nieuwe boek Lean Six Sigma – Samenzinnig verbeteren gelanceerd. Een waardevol boek van 420 pagina’s met de complete filosofie en aanpak van procesverbetering met Lean en Six Sigma. Het is het eerste Lean Six Sigma boek waarbij faciliteren ook aan bod komt. Jeroen Blijsie heeft als een van de vier hoofdauteurs een bijdrage mogen leveren aan deze uitgave: een hoofdstuk over workshops faciliteren en visualisatie. Zijn mede-auteurs zijn alle werkzaam bij Lean Six Sigma Partners (LSSP).
De auteurs Tom van der Laan, Sanne Nieuwenhuijse, Jeroen Blijsie en Marcus Bergman
Waarom faciliteren bij procesverbetering?
Juist bij procesverbetering is het van belang dat er gedragen oplossingen komen die ook nog goed werken in de praktijk. De inzet en medewerking van mensen van de werkvloer en hun teamleiders is daarbij onontbeerlijk. Daarbij spelen belangrijke vragen zoals:
- waarom een workshop organiseren? En wanneer moet je het juist niet doen?
- wat moet je ervoor kunnen, en welke rol neem je dan in: facilitator of expert?
- welke activiteiten zijn er om een workshop goed voor te bereiden?
- welke methodieken of werkvormen kun je het beste toepassen tijdens de workshop?
- hoe leg je de resultaten van een workshop bij procesverbetering zodanig vast, dat ze duidelijk en ook leuk zijn?
Waarom visueel werken bij procesverbetering?
Mensen denken in plaatjes. Zoals een van onze cursisten Gerbrand van Hierden het tijdens de boekpresentatie treffend verwoordde: visuals van bedrijfsprocessen geven interactie. Hoe simpel het ook klinkt, zo veel plezier en resultaat kun je van visualisatie hebben.
Want stel je voor...
... bij de totstandkoming - dat mensen uit de organisatie werken met processen aan de hand van herkenbare iconen. Sterker nog, deze iconen hebben ze zelf bedacht. Zo ontwikkelt men de eigen visuele taal van de organisatie. Want hoe visualiseer je waste, kwaliteit of het begrip hand-over?
... in de communicatie - op een strategisch gekozen plek in de gang hangt een plaat van 1 bij 3 meter met daarop het resultaat van een workshop waar het hele team aan heeft meegewerkt. Als deze plaat er 'gelikt' uitziet, wekt dat direct interesse: hé wat is dat? Mensen zijn geïnteresseerd en het gesprek over het betreffende onderwerp is geopend. Het geeft ‘exposure’ aan jouw project/onderwerp.
... na de implementatie - de manager, die weinig tijd heeft, stelt prijs op een eenvoudig dashboard waar de KPI's op staan. Deze zijn gevisualiseerd in wederom voor hem of haar herkenbare plaatjes. Hij ziet in één oogopslag hoe zijn proces ervoor staat. We hebben het dan over visual management.
en zo kunnen we nog wel even doorgaan...
Het nieuwe boek Samenzinnig Verbeteren biedt een totaaloverzicht van:
- wat is continu verbeteren?
- faciliteren van workshops bij procesverbetering
- visueel werken met processen
- de diverse fasen van de Lean Six Sigma verbetermethode DMAIC (define – measure – analyze – improve – control)
- verandermanagement bij procesverbetering
Wil je het boek bestellen? Dat kan op deze pagina.