Waarom werken visuele meetings zo goed?
07 februari 2015 

Waarom werken visuele meetings zo goed?

Er is een spannende ontwikkeling gaande in het interactief veranderen in organisaties: visuele meetings, ook wel graphic facilitation genoemd. Waarom die ontwikkeling? Omdat visueel denken bij de mens zit ingebakken. Daarom werkt het zo goed om samen vraagstukken aan de hand van beelden aan te pakken. In deze blog geven we uitleg over het hoe en waarom.

Stel je voor, je werkt visueel met een groep aan een concreet resultaat. Je werkt dan van verbeelden, via verbinden naar verwezenlijken.

visuele meetings

  1. Verbeelden: Het vastleggen van een idee of concept in een plaatje. Effect: je weet van elkaar wat je echt bedoelt.
  2. Verbinden: Het verbinden van de ideeën uit het team en dat vertalen in bijvoorbeeld een grote plaat. Mensen zijn betrokken, voelen zich gehoord en begrijpen elkaar. Ze zien het grote geheel en de verbanden tussen de elementen van het idee. Effect: het fundament van een gedeelde visie wordt gelegd.
  3. Verwezenlijken: Pas als je elkaar echt begrijpt, kun je samen de weg voorbereiden naar de realisatie van de ideeën. En wat is er sterker dan dit visueel vast te leggen? Uiteraard vergezeld met toelichtende teksten. Effect: je zet samen de koers uit voor datgene waar je samen in gelooft.

De zeven ingrediënten van visuele meetings

We maken het wat concreter. Hieronder de belangrijkste zeven werkzame ingrediënten die visuele meetings zo krachtig maken. En onderstaande video (2 min) laat zien hoe Stedin het visueel samenwerken heeft toegepast voor strategische thema's. Maar vergeet daarna niet verder hieronder te lezen!


Visuele templates

Je maakt het jezelf makkelijk door alvast na te denken over een visuele structuur waarmee je de groep aan de hand neemt. Dit is voor de groep direct visueel aantrekkelijk (een prettige binnenkomer aan het begin van de meeting!). En is voor iedereen duidelijk wat er in de meeting gaat gebeuren.

Links en rechts

Een plaatje wordt vaak nog sterker met wat toelichtende tekst! Op die manier spreek je zowel de linker- als de rechterhersenhelft aan. Ook wel bekend als whole brain thinking.

visuele meetings

Zelf visualiseren of graphic recording

Je kunt de deelnemers hun ideeën zelf op papier laten visualiseren. Hiermee betrek je iedereen vanaf het begin en je zult zien dat men niet kan wachten om met elkaar hierover in gesprek te gaan. Een andere mogelijkheid is graphic recording: iemand visualiseert op een groot vel papier (vaak 1 x 3 meter groot) de resultaten van de dialoog. De kracht van een zogeheten graphic recorder is het goed luisteren naar wat er (niet) gezegd wordt en dit vertalen naar pakkende beelden.

Het visuele ABC

Als je ideeën of concepten visualiseert, helpt het om het visuele ABC machtig te zijn. Dit bestaat uit veel gebruikte symbolen zoals mensfiguren, metaforen, kaders en letters. Het visuele ABC is relatief eenvoudig te leren. Hieronder enkele elementen.

visuele meetings

Het beeld vertelt het verhaal

Juist door mensen in actie in de tekening te verwerken, wordt het een verhaal dat gaat leven. Dit zijn mensfiguren die relatief eenvoudig te tekenen zijn.

The bigger picture

Door de wijsheid van de hele groep aan te spreken en al die inzichten te gebruiken in een grote plaat, krijgt men het totaaloverzicht van de ideeën die er leven. Men gaat elkaars ideeën waarderen, met elkaar verbinden en aanvullen. Onderstaande plaat is in werkelijkheid 1 bij 4 meter.

visuele meetings

Group memory

Het gebeurt ons niet zelden dat deelnemers aan het eind van de meeting een camera pakken en een foto maken van het visuele resultaat! En vaak komt de plaat in de gang van de organisatie te hangen. Zo werk je aan de group memory: een plaat die letterlijk en figuurlijk blijft hangen!

visuele meetings


Over de schrijver
Reactie plaatsen