Heb jij het wel eens over de toekomst? En zeg je dan dingen als ‘Ik zie het helemaal voor me’ of juist ‘Ik kan me er niets bij voorstellen’? Als je het over de toekomst wilt hebben, probeer je tot een gemeenschappelijk beeld te komen van hoe die toekomst er dan uit komt te zien. Dit zegt het eigenlijk al: een toekomstbeeld is niet in woorden te vatten. Daar moet een plaatje bij.
Eerder schreef ik al dat visuele communicatie in de natuur van de mens zit en waarom visuele meetings zo krachtig zijn. Dit keer geef ik mijn blog aan Renate en Paul van De Ruijter Strategie. Zij helpen mensen en organisaties met behulp van scenarioplanning te anticiperen op de toekomst. Daar komt visueel faciliteren goed bij van pas!
Samen de toekomst ervaren
‘Er zijn geen data van de toekomst, als je het over de toekomst wilt hebben, dan probeer je tot een gemeenschappelijk beeld te komen van hoe dat er dan uit gaat zien. In de vorm van een plaatje komt zo’n toekomstbeeld pas echt tot leven. In die hoedanigheid is de kracht van visualisatie heel groot. Je kunt mensen niet alleen het verhaal vertellen, maar het beeld laten ervaren’, begint Renate.
De plaat is de focus van het gesprek en hier kun je actief mee bezig zijn; je gebruikt een ander deel van je hersenen. Renate: ‘Doordat je samen een toekomstbeeld maakt, worden deelnemers ook samen eigenaar van de toekomstvisie of strategie. Dat is een groot voordeel van visueel faciliteren. Je creëert als groep letterlijk iets met elkaar en dat geeft energie.’
Creativiteit ten top
Uit onderzoek blijkt dat je creatief wordt van visueel denken en dat is meer dan nuttig bij het denken over de toekomst! ‘Alles wat bijdraagt aan het oprekken ieders mentale modellen is heel gewenst. Door een beeld te maken geef je structuur. Je kunt alle kanten op, de onzekerheid wordt expliciet gemaakt en we structureren de ideeën aan de hand van beelden’, vertelt Renate enthousiast.
De kracht van visualisatie bij scenarioplanning of visieontwikkeling
Paul legt uit dat zijn bedrijf mensen en organisaties helpt met het ontwikkelen van toekomstscenario’s, een visie of strategie. ‘Als ik jou vraag hoe de toekomst eruit ziet, heb jij daar beelden van in jouw hoofd. Visueel faciliteren helpt om dat eruit te krijgen. Zo simpel is het eigenlijk.’
Er zijn twee soorten toekomst: één die je overkomt, daar is scenarioplanning voor, en één die je zelf maakt, waarbij de visie de plek is waar je naar toe wilt en de strategie beschrijft hoe je daar komt. Hoe ontwerp je die toekomst dan? Paul: ‘Het begint altijd met een tekening. Een visie en strategie hangen samen en dat kun je in beeld in kaart brengen. Hierbij spreek je beide hersenhelften aan, waardoor er creatieve energie loskomt. Mensen worden uit de waan van de dag getrokken en kunnen zich dan pas echt een voorstelling van de toekomst maken.’
‘Een bijkomend voordeel is natuurlijk dat je zo’n plaat kan inzetten als communicatiemiddel: nog nooit was de toekomst zo helder!’ sluit Renate het gesprek af.
Wil je leren visueel communiceren of meetings begeleiden?
We hebben diverse instaptrainingen en trainingen voor gevorderden. Zoals de training Visueel Faciliteren, de Leergang Faciliterend Leiderschap en de training Online Meetings met Impact.