Stel je voor, dit gebeurt er in een online teammeeting:
Teamleider: "Dank je wel Els, dat lijkt me een duidelijk voorstel! Is iedereen het ermee eens?"
De eersten steken al hun duim al omhoog. Anderen roepen "Goed idee!". Stefan komt nog met een bezwaar, maar dat wordt snel van tafel geveegd.
Teamleider: "Goed, dat is dat bij deze besloten".
Wat gaat hier fout?
Er is toch een besluit genomen? Iedereen heeft toch de kans gehad om voor of tegen te stemmen? Nee dus.
Want wat blijkt?
Onderzoek (en ook onze praktijk) toont aan dat mensen in een online omgeving hun instemming sneller laten weten dan wanneer ze tegen zijn. Een bijkomende factor is het grotendeels wegvallen van de non-verbale signalen. Dus als iemand bedenkelijk begint te kijken of ongemakkelijk op zijn stoel zit te schuiven, valt dat in een face-to-face situatie direct op. In een online meeting mis je die signalen voor tachtig procent.
Wat moet je dan doen?
Keer de vraag om: "Wie is het er niet mee eens?"
Laat vervolgens een stilte vallen door quasi-nonchalant en slok van je koffie of thee te nemen. Kijk dan de groep nog even rond. Zo geef je de tegenstemmers echt de kans om met hun bezwaren te komen. Herhaal de omgekeerde vraag nog eens en je zult zien dat de tegenstemmers (voor zover die er zijn) zich laten horen.
Toepassing in workshop of training
Pas dit ook eens toe als je een uitleg of instructie hebt gegeven in een online workshop of training. Dus snel niet de vraag: "Heeft iedereen dit begrepen?", maar"
"Wie heeft dit niet begrepen?"
of
"Is er iemand die het niet lukt om..."
En weer is je online meeting een stukje beter.