Het boekidee wordt geboren
In 2014 bezocht Jeroen San Francisco. Hij had vakantie met zijn gezin in Zuidwest-Amerika. Hij maakte van de gelegenheid gebruik om een bezoek te brengen aan The Grove Consultants International aan het prachtige Presidio de San Francisco, met uitzicht op de Golden Gate Bridge.
David Sibbet, founder van The Grove, had net een koffiepauze en ze hadden een praatje van tien minuten. Jeroen vertelde David dat hij net in het werkveld van Visual Facilitation was gestapt. David: "Jeroen, ons werkveld groeit enorm". Dit was het moment dat hij het idee kreeg om een nieuw boek over Visual Facilitation te schrijven. Niet wetende dat op een dag vijftig mensen zich bij hem zouden voegen en David het voorwoord van dit boek zou schrijven.
De eerste co-auteurs
Twee jaar waren verstreken, toen Jeroen zijn eerste plan maakte om het boek te schrijven. Zittend in de conferentiezaal op de IFVP-conferentie in Washington DC, werd hij geïnspireerd door collega-visuele facilitators en besloot hij mensen te vragen zich bij hem aan te sluiten als co-auteur. Die avond stelde hij het eerste plan op in zijn hotelkamer. De volgende dag zeiden tien deelnemers aan de conferentie 'ja' tegen zijn uitnodiging om mee te schrijven. Onder hen Mia Liljeberg, Rosanna Von Sacken (derde en vijfde op bovenstaande foto), Ben Tinker en Michelle Walker.
Verder met het idee
Thuis in Nederland bleef hij erover nadenken en zou hij zijn plan verfijnen. Verder bleef het plan dat jaar op een plank liggen. Tot de volgende IFVP-conferentie in Decatur (VS).
De doorbraak
Vlak voor deze conferentie, verwachtte Jeroen natuurlijk de vraag "hoe gaat het met je boek"? Hij vernieuwde snel het boekplan. Toen het boekidee opnieuw werd gedeeld, verdubbelde het aantal co-auteurs snel tot twintig. Het werd serieus en er was geen weg terug. Op een gegeven moment zei Mara Callaert tegen hem: "Ik ga je boek ontwerpen!".Yes! Het was op de laatste dag dat Jeroen in de workshop van Greg Whicker over Treasure Mapping in een groepje belandde met Mary Alice Arthur. Het enige wat Jeroen wilde, was een Treasure Map maken over de creatie van het boek.
Redactieteam is compleet
Op dat moment besloot Jeroen om een serieus boekproject vorm te geven, waaronder twee anderen vragen om mee te werken als co-editors. Maar hoe kun je zo'n boekproject binnen een redelijke tijd afronden? Toen Mary Alice hem vertelde dat ze een book sprint had gehost, besloot Jeroen dat gewoon te doen. Maar niet voordat hij Tim Hamons en Rachel Smith had gevraagd om zich bij het co-redactieteam aan te sluiten.
Een week later belde Jeroen Rachel Smith en ze kon geen nee zeggen tegen zijn uitnodiging om met hem mee te gaan en Tim in het team.
Op dat moment begon het boekproject zich snel te ontwikkelen. Door vrijwel samen te werken vanuit hun thuisbasis in Nederland, San Francisco en Singapore, verfijnden ze de boekvisie en planden ze de book sprint en editorial sprint.
De Book Sprint
Op maandag 22 januari 2018 kwamen een groep van zes mensen samen in een huis aan de Nyenrode Business Universiteit in Nederland. Het was Jeroen, Mary Alice en ook co-auteurs uit België en Duitsland, evenals ontwerper Norma Nardi. Ze wisten dat die nacht tien co-auteurs in de regio Azië / Pacific al de boekensprint zouden opstarten, gefaciliteerd door Tim Hamons. Ze werkten vanuit Australië, Singapore, Korea, Bali en Japan en begonnen te werken aan het concepthoofdstuk dat ze de vorige week al hadden opgesteld. Ook hebben de co-editors hen uitgenodigd om hoofdstukken in uitvoering van andere co-auteurs te bekijken. Op deze manier werden ze allemaal in staat gesteld om in korte tijd werk van hoge kwaliteit te leveren.
Vanuit de Nederlandse centrale boekensprinkhub organiseerde Mary Alice de virtuele dagelijkse check-in en check-out vergaderingen. Het was haar taak om de 'container' of 'holdingsruimte' te creëren waarin alle co-auteurs zich welkom en gefaciliteerd voelden om hun bijdragen mede te creëren. Bij elke vergadering nam ze de tijd om vragen te bespreken zoals "waar ben je nu?", "Wat heb je nodig?", "Wat kun je aanbieden?" En "wat heb je over jezelf geleerd?". Deze vragen riepen diepe inzichten op over het proces van het maken van boeken en echt verbonden co-auteurs in hun gezamenlijke missie om de Visual Facilitation Field Guide te maken.
Deze hosting bevrijdde de handen van Jeroen, Rachel en Tim om de co-auteurs die over de hele wereld werken en de klok rond te faciliteren. Deze combinatie van hosting en facilitering bleek een zeer effectieve mix te zijn.
Om 18.00 uur CET, net voor het diner op de Dutch Book Sprint Base, waren vijfentwintig co-auteurs in de VS, Canada en zelfs één in Brazilië net wakker geworden voor hun eerste boekensprintdag. Het hoofdkantoor van deze regio lag in het kantoor van The Grove in San Francisco. Het schrijfproces in deze regio werd geleid door co-editor Rachel Smith.Met de handvol mensen waaronder Mary Alice op het scherm, hadden co-auteurs in deze regio hun eerste check-in vergadering. De laatste regio was begonnen!
Ook kwam de eerste dag voor deze regio ten einde en was het tijd om uit te checken. Terwijl de adrenaline in Jeroen's lichaam stroomde, besloot hij wakker te blijven tot 02.00 uur CET om deel te nemen aan de eerste check-out bijeenkomst. Om 3 uur poetste hij zijn tanden met een brede glimlach. De Boeksprint was nu echt voor iedereen begonnen!