Vaak krijgen we de vraag wat nou het verschil is tussen een visueel verslag en een praatplaat. Voor sommigen is het één pot nat, maar er zijn wel dergelijk verschillen in wat je ermee kunt bereiken en hoe je het maakt. Hieronder alles op een rijtje.
Visueel verslag: resultaat van een bijeenkomst
Een visueel verslag wordt ook wel visuele notulen of graphic recording genoemd.
Welk doel dient het visuele verslag?
Een visueel verslag maken we voor de groep deelnemers. Zodat zij de resultaten tijdens de bijeenkomst kunnen volgen. En daarop kunnen reflecteren. Ook om samen te concluderen dat dit echt het resultaat is van de bijeenkomst. Het is dus een prachtige ondersteuner van het proces van een bijeenkomst.
Daarnaast is het een mooi medium om de resultaten na de bijeenkomst met anderen te delen. Als je niet bij de bijeenkomst was, is er altijd wel wat uitleg nodig bij het visuele verslag.
Hoe wij een visueel verslag maken
Indien met stift op papier getekend: het mooiste is op een zogenaamde graphic wall: een enorm prikbord van 2,5 m breed. Werken op papier geeft ook echt een visuele beleving voor de groep.
Indien digitaal getekend: de laatste jaren steeds populairder. Het scheelt gesjouw met een graphic wall. En je kunt het direct projecteren op een groot scherm.
Driekwart van de energie van de tekenaar gaat naar het luisteren en structureren. De rest naar het daadwerkelijk tekenen en schrijven. De tekenaar kunt je dus ook gerust 'visueel luisteraar' noemen. Keynote listener klinkt trouwens ook mooi.
Hoe het visuele verslag wordt opgeleverd
Met stift en papier: zowel de papieren versie netjes opgerold als een scherpe digitale foto. Zodat je het verslag supersnel na de bijeenkomst met de deelnemers kunt delen.
Digitaal: uiteraard het digitale bestand.
Voordelen van een visueel verslag
Naast dat het ontzettend leuk is en de deelnemers altijd de verslaglegger bewonderen om zijn tekenkunsten, is het vooral een mooi overzicht van de resultaten in één bigger picture.
Mocht de organisatie een praatplaat willen op basis van het visuele verslag, dan is de inhoudelijke basis al gelegd.
Nadelen van een visueel verslag
Soms komt het voor dat er resultaten in het visuele verslag komen, waar de opdrachtgever het niet mee eens is. Of deze echt niet naar buiten wil brengen. Daarom maken we daar vooraf duidelijke afspraken over.
Bij een digitaal verslag is het een valkuil dat je als visuele verslaglegger tijdens de bijeenkomst veel gaat finetunen en corrigeren. Soms vraagt de groep daar ook om. Dat kost veel tijd en energie en het leidt mogelijk af van de kern van het resultaat.
Voorbeelden van visuele verslagen
Die hebben we voldoende! Op deze pagina vind je wat impressies. Je ziet er ook hoe je het visuele verslag op video kunt delen.
Praatplaat: een goed doordachte boodschap in één tekening
Welk doel dient een praatplaat?
Een praatplaat maken we meestal voor organisatie die een bepaalde boodschap kernachtig en inspirerend wil vertellen. Dat kan een visie zijn, het productenportfolio of bijvoorbeeld de strategie. Doelgroepen variëren van intern tot extern, van algemeen tot heel specifiek.
Hoe wij een praatplaat maken
Bijna zonder uitzondering tekenen we een praatplaat digitaal op de iPad. De meestgebruikte software daarvoor is ProCreate.
- Intakegesprek waarin we doel, doelgroep, de kernboodschap en het formaat vastleggen.
- Kickoff-workshop. Doel: de boodschap helder krijgen en brainstormen over de juiste manier van visualisatie.
- Oplevering eerste schetsversie in een online document. Dat kan een foto van papier zijn of alvast digitaal.
- Opdrachtgever of team geeft feedback en bespreekt dit met de tekenaar.
- Daarna volgt hetzelfde proces voor een tweede of derde versie.
- Klaar!
In de praktijk neemt dit enkele weken in beslag. Is er enorme haast bij, dan kan dat sneller. De grootste tijdvreter is meestal het wachten op feedback op de conceptversies.
Hoe een praatplaat wordt opgeleverd
Uiteraard in een digitaal bestand, meestal in pdf.
Voordelen van een praatplaat
Een praatplaat is een fantastische drager van de boodschap. Een mooie kapstok om het verhaal te vertellen.
Nadelen van een praatplaat
De boodschap verandert mogelijk in de loop van de tijd. Dan verdwijnt de plaat, of hij wordt bijgewerkt.
Bij een praatplaat hoort een praatje! Dus als de plaat niet echt wordt gebruikt, is het zonde van de investering in tijd en geld.
Voorbeelden van praatplaten
Die hebben we genoeg! Op deze pagina vind je wat voorbeelden.
Wil je ermee over weten?
Dan is ons boek The World of Visual Facilitation een rijke bron van inspiratie. We maakten dit boek met ruim vijftig visual facilitators van over de hele wereld.
Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen? Neem dan gewoon eens contact op.
Lijkt het je leuk om dit zelf te leren? Bekijk dan eens onze trainingen.