Visuele Impact met Onderzoek 

Dé werkplaats: meer aandacht voor jouw onderzoek

Visuele Impact Met Onderzoek 

Dé werkplaats: meer aandacht voor jouw onderzoek

Jouw onderzoek in één overzichtelijke plaat

Je wil jouw onderzoek met een breder publiek delen, maar merkt dat een traditionele publicatie niet meer  genoeg is. Er is meer nodig om de aandacht te trekken en te zorgen dat je jouw doelgroep prikkelt. Er is een enorme informatie overload, daarom is onze spanningsboog kleiner en zijn we minder snel geneigd om even goed voor een lange tekst te gaan zitten.

Hoe zou het zijn als je de essentie van jouw onderzoek in één overzichtelijke plaat zou kunnen tekenen? Gewoon met stift en papier. Zo’n praatplaat stelt je in staat je verhaal in een paar minuten te vertellen. Over het waarom, de aanpak en het resultaat. 

'Ja maar ik kan niet tekenen’. Dat is de meest gehoorde reactie. Daarom introduceren we de werkplaats Visuele Impact Met Onderzoek (VIMO). 

Meest treffend vonden we de reactie van een van de deelnemers aan de VIMO-training: ‘Met deze tekening kan ik eindelijk verder met mijn project, want ik begrijp de essentie weer’. 

Drie redenen waarom een praatplaat goed communiceert

1. Men ziet direct 'het grote plaatje' van het onderzoek: de samenhang, causale verbanden, structuur of tijdsvolgorde.

2.  Het wakkert reacties aan en nodigt uit tot een gesprek. Dus een dialoog in plaats van monoloog.

3. Mensen onthouden plaatjes beter. Zeker als ze eenvoudig genoeg zijn en er een goede uitleg bij gegeven wordt.

Kennisproduct

Met een aansprekende praatplaat kun je een breed publiek op een toegankelijke manier kennis laten maken met het belang en de resultaten van jouw onderzoek. 

Overzicht & inzicht

Het visualiseren van jouw onderzoek op één grote plaat is een proces. Dit proces levert overzicht en brengt vaak nieuwe inzichten. 

 Visuele communicatie

Jouw onderzoek in beeld als een logisch verhaal zorgt ervoor dat het publiek jouw verhaal makkelijker begrijpt en beter onthoudt

Wat doet een handgetekende praatplaat?


Uit ervaring weten we dat een beeld meer zegt dan duizend woorden. Door de essentie uit het verhaal te halen en dit in een logische structuur te tekenen, zorg je ervoor dat mensen het makkelijker en sneller begrijpen. Een tekening is anders, valt op, opent het gesprek en stimuleert de creativiteit. Je onderzoek visualiseren in een heldere praatplaat zorgt voor overzicht en nieuwe inzichten. Het is een middel om te communiceren, waarbij je de plaat mondeling aanvult met op dat moment relevante details. Staand bij de plaat wijs je de dingen aan. Zo gaat men stap voor stap het grote plaatje steeds beter snappen. De praatplaat van je onderzoek kun je zelfs gebruiken bij een samenvattend artikel dat je dan bijvoorbeeld op LinkedIn plaatst.
Onderzoekers, scholieren en stadsarchitecten samen aan de slag bij het ontwerpen van de ideale urban sports omgeving voor jongeren

Een voorbeeld uit de praktijk 

Voor een onderzoek vanuit HVA over Urban Sports en hoe gymlessen en de publieke omgeving in Amsterdam kunnen bijdragen aan het meer bewegen van jongeren, heeft het onderzoeksteam gebruik gemaakt van de kracht van visualisatie. Tijdens een brainstorm met jongeren hebben ze gekeken hoe de wensen van deze jongeren kunnen aansluiten bij de plannen vanuit de gemeente. Het is een langdurig traject. En deze plaat is slechts een stap. Maar wel een stap die meer duidelijkheid geeft over de richting van het traject. En een visual die gebruikt wordt bij de aanvraag voor subsidie voor verder onderzoek. 

Waarom het effect  van visualisatie zo krachtig is

Naar het effect van visualisatie is al veel onderzoek gedaan. Wil je hier meer over lezen? Een van de meest invloedrijke publicaties is het boek Experiences in Visual Thinking van Robert H. McKim. Een meer praktisch exemplaar is het boek The World of Visual Facilitation. Door Blijsie, Hamons en Smith (red.), met voorwoord van David Sibbet, grondlegger van het vakgebied van visueel faciliteren.

De Werkplaats

Het eerste deel van de dag leer je meer over de kracht van visualisatie en maak je kennis met het Visuele ABC. Na kort geoefend te hebben met basissymbolen en iconen is het tijd om de belangrijkste concepten van jouw onderzoek te tekenen. Zo creëer je een eigen visuele taal. Het grootste deel van de dag ben je echter bezig met het ontwerpen en maken van je eigen praatplaat. Door middel van feedback van de trainers en de rest van de groep krijg je steeds duidelijker hoe je jouw onderzoek het beste kunt visualiseren. En aan het einde van de dag heb je een plaat die je kunt delen met de rest van jouw onderzoeksteam of met jouw doelgroep. 

Het programma 

het praktische handboek. boordevol tips om met simpele basisvormen meer abstracte begrippen weer te geven

Het Visuele ABC

We beginnen met de basisvormen en meest gebruikte symbolen: mensen, kaders, pijlen, letters en kleurgebruik.

Van jargon naar visuele taal 

Moeilijke begrippen laten zich goed vertalen in een symbool dat verduidelijkt en men makkelijker onthoudt.

Structuur en ontwerp van je plaat 

Zowel je onderzoeksrapport als ook de praatplaat moet een goede structuur hebben. Je onderzoekt wat jouw beste structuur is. Nu kun je de eerste opzet maken. Je vult een groot leeg blad met de grote lijnen van het visuele verhaal.

Analyse & feedback 

De trainers en mede-deelnemers geven feedback de concept-opzet van je plaat.

Jouw eigen plaat op papier 

Als laatste teken je je plaat. Je krijg daar ruim de tijd voor. En je vertelt in drie minuten de essentie.
Bij de training zakelijk tekenen ontvang je gratis een visuele starterkit
€ 695,- inclusief visuele starterkit

Werkplaats: Visuele Impact met Onderzoek

  • Wil jij meer impact hebben met jouw onderzoek?

  • Anderen meenemen in jouw verhaal?

  • Meer communicatiekracht, interactie en jouw onderzoek toegankelijker voor een breed publiek?


Dan is de werkplaats Visuele Impact met Onderzoek echt wat voor jou. In één dag ontwikkel jij een visueel vocabulaire met behulp van ons boek het Visuele ABC. Een mooie starterskit met professioneel tekenmateriaal ligt voor je klaar, zodat je direct aan de slag kan en deze nieuwe taal meteen in de praktijk kunt toepassen. Je profiteert van alle tips en tricks van onze ervaren trainers en facilitators.

Praatplaten in alle vormen en maten

Niet ieder onderzoek is hetzelfde. Dat geldt natuurlijk ook voor visualisaties. De ene praatplaat is een tot in detail uitgewerkte tekening gemaakt door een professionele tekenaar. De andere praatplaat is een schets van de situatie zoals die nu is. Wat voor praatplaat je als resultaat wilt hebben, hangt natuurlijk af van het doel dat je wil bereiken. Zit je nog in een brainstorm fase, dan is het handig om open plekken te houden die je later kunt invullen. Is de praatplaat bedoeld ter versterking van jouw presentatie dan is het nodig dat het hele verhaal erop staat. Zie hieronder wat voorbeelden van verschillende platen en denk alvast na wat jouw onderzoek nu nodig heeft. 

De Experts  

Samen voor een groep 

Tijdens de kick-off van het CTA (Active Collaborative Transitions) werken Remco & Jeroen nauw samen om de sessie zowel inhoudelijk als visueel op een goede manier te faciliteren. De bijeenkomst is geslaagd en de samenwerking smaakt naar meer. Remco & Jeroen kennen elkaar al jaren. Normaal gesproken vinden ze elkaar op persoonlijk vlak en spelen ze samen graag een potje golf. Tijdens de 18 holes komt het gesprek ook regelmatig op werk en blijkt dat er best wel raakvlakken zijn. Onderzoek en de kracht van visualisatie gaan namelijk goed samen. Na de geslaagde samenwerking voor de Rotterdam Business University besluiten ze dat dit vaker willen doen. Ze bundelen hun krachten en komen met de Werkplaats: Visuele Impact met Onderzoek. 

Remco Coppoolse 

Dr. Remco Coppoolse is associate lector bij de Hogeschool Utrecht. In zijn werk zoekt hij steeds naar manieren waarin onderzoek en praktijk elkaar verstreken. Zo ontdekte hij de kracht van ‘anders’ presenteren, zoals animaties, podcasts en praatplaten, en de impact die je daarmee kunt maken. Remco initieerde in de Hogeschool Utrecht een werkplaats waarin onderzoekers deze kennisproducten maken, waarmee ze doorwerking creëren. Het enthousiasme dat hier vanaf kwam, is één van de bronnen van deze VIMO-werkplaats.

Jeroen Blijsie 

Jeroen Blijsie (drs. ing.) is technisch bedrijfskundige. Hij heeft zich gespecialiseerd in het faciliteren van teams en verandertrajecten met behulp van visualisatie. In zijn dagelijkse werk faciliteert hij vele veranderingen en teamsessies. Van klein tot heel groot en zowel op locatie als online. Daarnaast verzorgt hij trainingen en workshops op dit gebied. Zijn boek The World of Visual Facilitation geeft inzicht in een breed palet aan toepassingen van het tekenen voor communicatie en het visueel faciliteren. 

Wil jij ook de impact van je onderzoek vergroten?

  • Besteed een dag aan het experimenteren met een 'nieuwe zakelijke taal', kom uit je comfortzone en kijk eens vanuit een nieuwe hoek naar je onderzoek. Een een dag om op een creatieve en leuke manier jouw verhaal passend en toegankelijk te maken voor een breed publiek.  

  • Ga onder begeleiding van een expert aan de slag met stift en papier en oefen in een veilige omgeving met de kracht van visualisatie.

  • Maak jouw eigen praatplaat en kijk hoe jouw verhaal over het onderzoek land bij collega’s. Leer en inspireer met en van elkaar onder begeleiding van een visual facilitator.  

  • Ervaar dat iedereen kan tekenen, deel jouw resultaten online met collega's, vrienden en peers. Wie weet wat voor mooie gesprekken en inzichten het oplevert. 

meld je nu aan voor VIMO 
Gebruik de kracht van visualisatie om jouw onderzoek onder de aandacht te brengen

Je kunt ook met je hele onderzoeksteam of afdeling in beeld brengen hoe je met elkaar de impact van je werk kunt vergroten. Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden van een op maat gemaakte incompany training. 

Ervaringen van anderen