Vijf redenen waarom visuele meetings zo krachtig zijn
Visuele communicatie zit in de natuur van de mens. Als we daar meer en slimmer gebruik van maken, dan communiceren we leuker, sneller en beter. Vijf redenen waarom dat slim is om te doen.
1. Het plezier en de waardering
Als mensen een plaat(je) zien ontstaan of er zelf aan meewerken, dan vindt men het vaak gewoon leuk. Het begint al bij de visueel aantrekkelijke welkomstplaat die men treft bij binnenkomst in de zaal. Ook groeit de waardering en trots op het resultaat van een visuele meeting: een overzicht in één plaat van wat men heeft bedacht, zoals een visie, proces of jaarplan.
Praktische tip: zet een flip-over bij de ingang van de zaal, teken voor elke deelnemer een spreekwolk en vraag er iets in te schrijven, zoals 'wat is je gedroomde uitkomst van deze meeting?' of 'waar krijg jij energie van in dit project?'.
2. Mensen doen meer mee
Juist omdat visualisatie vanaf het begin leuk is, staat men direct meer open voor de dialoog. Ook omdat een plaatje meestal meer zegt dan de spreekwoordelijke duizend woorden, heeft men sneller begrip voor wat men eigenlijk bedoelt. En wat je ook vaak ziet is dat de visualisatie in wording naar mate de meeting vordert steeds meer de 'plaats van aandacht' wordt. Mensen kijken en wijzen letterlijk steeds vaker naar de plaat, waarmee de acceptatie en het eigenaarschap van het resultaat snel groeit.
Praktische tip: laat mensen zich in een meeting met regelmaat fysiek verplaatsen. Als je langer dan een halfuur op je achterste zit, ga je 'inzakken'. Dus laat ze staan, zich verplaatsen en als er je een gezamenlijke plaat maakt: stoelen aan de kant, stift in de hand en een mooie plaat aan de wand!
3. Je wordt creatiever
Als we een tekst lezen, kost dat relatief veel hersencapaciteit. En dat terwijl een plaatje bijna instant in ons brein binnenkomt! Sommige wetenschappers zeggen dat een plaatje 60.000 maal sneller binnenkomt dan een woord of zin. Als je dus met beelden werkt, speel je veel hersencapaciteit vrij voor creativiteit, dialoog en innovatie.
Praktische tip: als losmaker van creativiteit en samenwerking kun je met een team tot acht personen de strepentrekker eens uitproberen (zie foto).
4. Je gaat The Bigger Picture zien
Inzichten komen als men 'het' letterlijk voor zich ziet: een totaaloverzicht van een problematiek, een projectplanning of een samenhangende visie. Dit noemen we The Big Picture. Relaties, causale verbanden en patronen zijn zo snel zichtbaar.
Praktische tip: voordat je een 'grote plaat' maakt van een idee of verhaal, sta eens stil bij de structuur waarin je de plaat wilt opbouwen, Bijvoorbeeld: een landschap, drieluik of een mindmap.
5. Plaatjes blijven langer hangen
Wetenschappelijk onderzoek naar de werking van onze hersenen wijst uit dat we beelden beter onthouden dan losse woorden of zinnen. Mensen denken in plaatjes, dus waarom maken we daar niet meer gebruik van?
Praktische tip: hang de plaat die je hebt gemaakt in de gang of op een andere plek waar de mensen vaak langslopen. De plaat blijft letterlijk langer hangen en is vaak een aanleiding om elkaar er in de wandelgang nog eens over te spreken.
Wil je leren visueel communiceren of meetings begeleiden?
We hebben diverse instaptrainingen en trainingen voor gevorderden. Zoals de training Visueel Faciliteren , de Leergang Faciliterend Leiderschap en de training Online Meetings met Impact .