Vier top facilitators lieten even zien hoe het moet
Tijdens een bijzondere ervaring maakte ik deze foto:
Het was op het congres van EUVIZ vorige zomer in Denemarken.
Vier van de meest ervaren visual facilitators uit de VS, Duitsland, België en Singapore vertelden hoe ze hun eigen bedrijf hadden ontwikkeld.
Ik was zelf deelnemer aan deze workshop en keek mijn ogen uit.
Als vakidioot viel me namelijk dit op:
- Elke boodschap kwam goed aan - de deelnemers hadden de oren gespitst en ogen op steeltjes.
- Het werd verteld met enorm veel plezier.
- Kelvy Bird, Mathias Weitbrecht, Mara Callaert en Tim Hamons vertelden hun verhaal met passie, en ze deden het ieder op de manier die bij zichzelf en de situatie paste. Hoe ze dat deden?
Van links naar rechts:
Kelvy, bekend van haar laatste boek Generative Scribing, begon met een leeg vel papier en vertelde haar avontuur als ondernemer door lijnen te trekken: ze ging omhoog bij de hoogtepunten en natuurlijk diep toen het ondernemerschap wat minder ging.
`Mathias, eigenaar van Visual Facilitators in Duitsland, had een tekening gemaakt van zijn bedrijfsconcept. Hij had dus zijn handen vrij om zijn verhaal te vertellen.
Mara, oprichter van Visuality in Brussel, was zo slim om zelfklevende vellen papier voor te bereiden en zo kon ze snel en gestructureerd haar verhaal kwijt.
En last but not least Tim Hamons, die de kunst verstaat van het live tekenen terwijl hij zijn verhaal vertelt. Ongelofelijk knap. Met een paar Neuland NoOne=stiften in zijn hand visualiseerde hij zijn boodschap.
Pas aan het eind van deze workshop realiseerde ik me dat alle vier, inclusief de workshop host Sabine Soeder, co-auteur zijn in ons nieuwe boek dat deze lente uitkomt. Maar dat terzijde.
Wat je hiervan kunt leren?
Dat je mensen kunt boeien met een visueel verhaal zonder PowerPoint.
Dat je er geen geweldige tekenaar voor hoeft te zijn.
Dat uiteindelijk de wijze waarop je je verhaal visueel ondersteunt bij je moet passen - je moet je er comfortabel bij voelen. Dan gaat het stromen.
Doet me denken aan de videoblog die ik al een tijdje geleden publiceerde over de flip-overpresentatie in drie stappen. Met deze aanpak kun je ook input van de groep meenemen in je verhaal.