Léren leren door de rechter hersenhelft uit te dagen

‘De workshop inspireerde mij en ik dacht: dit is ook interessant voor mijn oudste dochter en haar klasgenoten. We leven in een wereld van complexiteit, snelheid en een enorme hoeveelheid informatie. Hoe wil je dat kinderen gaan leren? Ik bedoel, ik wil mijn dochter en alle groep acht leerlingen léren leren. Ter voorbereiding op de rest van hun carrière’, vertelt Julia van Iperen.

Ze omschrijft zich later zelf als ‘ondernemer, vrouw van en moeder met vier kinderen op de basisschool’. Onlangs volgde zij de basistraining Visuele Meetings van Jeroen en ze hoopt dat meer ouders en leerkrachten geïnspireerd raken van dit verhaal. Terug naar de basis: met een pen in de hand op papier aantekeningen maken.


'Dit spreekt tot de verbeelding’

Meester Ryan Asscheman reageerde enthousiast op het initiatief van moeder Julia en nodigde Jeroen een dag uit in zijn klas. Het gevolg? Een dag vol stiften, inspiratie en creativiteit, maar bovenal: een dag zonder iPad, telefoons of digitale “oplossingen”. Waarom Ryan zo enthousiast is?

‘Visualiseren doe je met behulp van tekenen. We werken in de klas wel met mindmaps, een variant op de bekende woordspin, en dat helpt sommigen wel om te structureren of teksten beter te begrijpen, maar zeker bij de kinderen die zogenaamde beelddenkers zijn, is het niet genoeg.’

‘De kennis en vaardigheden die de kinderen tijdens de training van Jeroen hebben opgedaan, helpt hen volgend jaar en in de rest van hun carrière onder andere met het structureren van complexe informatie. De kinderen zagen er zelf ook voordelen van in: ze kunnen dingen beter onthouden en de woorden, die hen normaal gesproken niets zeggen, krijgen op zo’n plaat echt betekenis.’


‘De rechter hersenhelft moet weer in actie komen’

Dit was de eerste keer dat Jeroen een training aan kinderen gaf: ‘Ik krijg er heel veel energie van, het is ontzettend gaaf en leuk om te doen. Ik merk bij kinderen dat ze totaal geen moeite hebben met tekenen. Ze doen het gewoon. Vooral de kinderen die normaliter wat chaotischer of meer afgeleid zijn dan anderen, hebben baat bij het visualiseren van informatie. Door het tekenen blijven ze bij de les.’

Julia zag hetzelfde: ‘Ik geloof in plaatjes. Vroeger visualiseerden we onze Word-verslagen al in PowerPoint, nu worden berichten met afbeelding op social media veel vaker gedeeld en geliked dat berichten zonder. Het gaat je niet lukken om een boodschap over te brengen én te laten hangen zonder plaatjes. In combinatie met de complexiteit en snelheid van informatie die we als mens te verwerken hebben, is visualiseren volgens mij de enige manier om die vertaalslag te kunnen maken.’

Julia en Jeroen hopen dat ze vandaag een zaadje hebben geplant voor een meer creatief onderwijs. ‘Mensen zijn het meest effectief als ze beide hersenhelften gebruiken’, benadrukt Jeroen. 'Er komt steeds meer nadruk te liggen op de cognitieve vakken waar vooral de linker hersenhelft gebruikt wordt. Tegelijkertijd is de kwaliteit van tekeningen significant gedaald de afgelopen jaren. Dat lijkt onbelangrijk, maar creativiteit - dat uit de rechter hersenhelft komt - kan juist helpen de exacte vakken te begrijpen.'

Ben je ook helemaal klaar met PowerPoint? Leer bij ons hoe je mensen veel beter betrekt in meetings.

We hebben diverse instaptrainingen en trainingen voor gevorderden. Zoals  de training  Online Meetings met Impact