In 7 stappen een zakelijke tekening
Visuele communicatie is leuk, het is anders en daarom reageren mensen vaak enthousiast. Dat beelden meer zeggen dan 1000 woorden weten we ondertussen al. Maar hoe doe je dat dan? Hoe maak je een goede zakelijke tekening? Eén die rust uitstraalt, waar mensen zich in herkennen, een plaat die de juiste kleuren bevat… Waar begin je? En belangrijker nog, wanneer is het klaar?
Door de jaren heen is er bij mij een vaste volgorde ontstaan die ik graag met jullie deel. In zeven stappen een zakelijke tekening:
Voordat je aan de slag gaat, bedenk goed wat je de groep wilt vertellen. De nieuwe visie van de HR-afdeling, vernieuwde werkprocessen, een projectplan, alles is mogelijk. Laten we in dit stappenplan uitgaan van een projectplan dat je wilt presenteren. Dit plan bestaat bijvoorbeeld uit vijf stappen. En o ja, bereid je erop voor dat je niet alles in de tekening gaat vertellen: less is more.
Stap 1 - Kies de kernwoorden
Wat zijn de kernwoorden die in je tekening moeten voorkomen? Als we het voorbeeld aanhouden, zouden de kernwoorden de zes project stappen zijn, zoals je op de foto ziet.
Stap 2 - Bedenk de symbolen of iconen
Nu is het zaak om deze kernwoorden te vertalen in verklarende symbolen. Je kunt zelf een symbool bedenken wat jij het beste vindt passen. Weet dat je niet de eerste bent die dit doet. Er bestaan al vele symbolen waarvan de betekenis voor iedereen duidelijk is. Het internet is je grote vriend. Bestaande symbolen kun je natuurlijk altijd aanpassen aan de context van jouw verhaal.
Stap 3 - Maak het patroon of de structuur
Je hangt de Post-its met daarop de vijf stappen in een bepaalde indeling op de flipover. Dit kan gewoon van links naar rechts, in een cirkel, flowchart of bijvoorbeeld een hiërarchie. Alles is mogelijk! Wat hier heel goed kan werken is: als je de tekening toelicht, in welke volgorde zou je het vertellen? Post-it voor Post-it plak je zo op. Het patroon ontstaat dan bijna als vanzelf. Probeer het maar.
Stap 4 - Bedenk en schrijf de titel
Zodra je het patroon hebt gekozen en de Post-its op die manier hebt opgeplakt, reserveer je ruimte voor de titel van de plaat. Dit kan één woord zijn, maar ook een krachtige en korte zin.
Stap 5 - Start met zwart
Vervolgens kijk je welk van de woorden op de Post-its je in een plaatje wilt vertalen. Deze teken je ook, maar bedenk je van te voren goed welk symbool het woord op de Post-it het best vertaalt. Met een zwarte stift teken je de basislijnen: de basissymbolen en iconen, letters en kaders. Zwart contrasteert het meest met het witte papier. Langzaam maar zeker vervang je de Post-its door stukjes tekst, symbolen en iconen op de plaat.
Stap 6 - Geef kleur
De volgende stap is met kleur werken, maar dat kan pas als je de basis hebt staan. Is de inhoud van je verhaal nog niet compleet? Ga dan terug naar stap 5.
Met kleur geef je de tekening leven, maar pas op! Te veel kleur geeft te veel drukte in de tekening. We maken immers een zakelijke tekening, geen kunstwerk.. Kies daarom twee of maximaal drie basiskleuren; Gebruik signaalkleuren bij belangrijke elementen en grijs of lichte achtergrondkleuren om de tekening diepte te geven. In de blog De ingrediënten van een plaat die spreekt leg ik uit hoe je kleuren slim gebruikt.
Stap 7 - Zet je naam eronder
Als je trots bent op een plaat is het leuk om het te ondertekenen. Hier zit ook een functionele gedachte achter: een plaat blijft vaak hangen op kantoor, mensen maken er foto’s van of sturen hem door. Met jouw naam eronder weten anderen wie ze moeten bellen de volgende keer!
Wil je zelf op een laagdrempelige manier aan de slag met zakelijk tekenen, dan kan dat met behulp van ons praktische boekje Het Visuele ABC.
Wil je leren visueel communiceren of meetings begeleiden?
We hebben diverse instaptrainingen en trainingen voor gevorderden. Zoals de training Visueel Faciliteren, de Leergang Faciliterend Leiderschap en de trainingen, Zakelijk Tekenen en Zakelijk Tekenen in Meetings