Hoe visuele communicatie de kloof kan dichten tussen de wetenschap en de praktijk
Een zoektocht naar nieuwe manieren om meer impact te maken met onderzoek.
Je hoort ons vaak praten over de kracht van visualisatie. Hoe je met beelden mensen mee kan nemen in een verhaal. Hoe je met een praatplaat een duidelijke stip aan de horizon kunt zetten. En hoe je met tekeningen kunt zorgen dat mensen zich gezien en gehoord voelen. Oftewel het gebruik van visualisatie als een krachtig communicatiemiddel. Ook in het onderwijs wint visuele communicatie aan terrein.
Vandaag aan het woord associate lector Remco Coppoolse van de Hogeschool Utrecht. Remco houdt zich dagelijks bezig met innovatie in het onderwijs. Niet alleen als onderzoeker, maar ook als docent. “Tijdens mijn eigen promotieonderzoek wilde ik dertig experts uit het veld betrekken bij mijn onderzoek. Met mijn begeleider sprak ik af een artikel naar deze experts te sturen om ze op die manier te vragen mee te werken. Het was een traditioneel wetenschappelijk artikel. Omdat ik dacht dat de experts nooit een heel artikel zouden lezen, vroeg ik een vriend die animaties maakte om mijn onderzoek weer te geven in een getekende animatie video van drie minuten. Op die manier hoopte ik de onderzoekers te bereiken op een lichte en toegankelijke manier.
Remco had dit goed ingeschat, maar wat hij niet voorzag gebeurde ook. Zijn video ging viral op LinkedIn. Hij ontving vele reacties en aanvragen voor samenwerking. “Niet alleen mede onderzoekers uit mijn eigen vakgebied reageerden, maar ook vanuit de psychologie en zelfs vanuit het Ministerie van Buitenlandse Zaken was er ineens aandacht. De impact was groot. Dit opende echt mijn ogen! Van een onderzoeker die eenzaam op een zolderkamertje werkte, onzichtbaar op mijn eigen eilandje, werd ik plotseling zichtbaar in een groter veld. “
Mijn onderzoek kreeg in één klap betekenis!
Het ontstaan van Meer Impact Met Onderzoek & Visuele Impact Met Onderzoek
Los van een krachtig communicatiemiddel was het maken van deze visualisatie ook erg leuk. "Deze ervaring heb ik meegenomen in de rest van mijn carrière in het onderwijs. Het is de basis van MIMO, een soort van werkplaats die ik heb opgericht voor onderzoekers van de Hogeschool Utrecht. MIMO staat voor Meer Impact met Onderzoek – hier werk ik samen met anderen aan het verkennen van nieuwe manieren om de wereld van onderzoek en die van de praktijk meer met elkaar te verbinden. De middelen die we tot nu toe gebruiken zijn podcasts, praatplaten en animaties. En wie weet zijn er nog veel meer nieuwe mogelijkheden, ook daar sta ik natuurlijk voor open.”
Remco vertelt: “Op dit moment is er een kloof tussen de wetenschap en de praktijk. Die hebben we eigenlijk zelf geschapen. Wetenschappers communiceren op een traditionele manier door het publiceren van artikelen. Deze artikelen worden nauwelijks gelezen door de mensen uit het veld. Beide ploeteren dus in hun eigen wereldje zonder gebruik te maken van de kennis en ervaring van de andere partij. Mijn droom is om een sterkere brug te slaan tussen beide werelden. We doen dat deels al door het ontwikkelen van nieuwe onderzoeksmethoden zoals bijvoorbeeld ontwerpend onderzoek, participatief actie onderzoek en praktijkgericht onderzoek. Dat gaat al aardig. Maar de samenwerking tussen theorie en praktijk kan nog veel beter. Ik zou willen dat we als onderzoekers niet alleen maar zenden. Dat we juist echt gaan samenwerken met de praktijk. Zodat we elkaar al eerder kunnen versterken in het proces.”
“Ik geloof echt dat de kracht van visualisatie hierbij kan helpen. Door het onderzoek weer te geven in tekeningen, maak je het behapbaar. Tekeningen zijn makkelijk te begrijpen en als doelgroep hoef je geen heel artikel vol jargon te lezen. Ideaal juist voor mensen buiten de onderzoekswereld. Hierdoor kunnen we het gesprek aangaan en gaat het onderzoek meer leven, in een bredere context. Net als mijn eigen onderzoek destijds krijgt het daardoor betekenis, vergroot je de waarde van het onderzoek en maak je meer impact.”
“De samenwerking met Jeroen van The Visual Connection is hier een mooi voorbeeld van. De training VIMO (Visuele Impact Met Onderzoek) is ontstaan in het verlengde van de bijeenkomsten die ik heb georganiseerd binnen mijn eigen werkveld. Ik had Jeroen gevraagd om een training zakelijk tekenen te geven aan een groep onderzoekers. Het doel van de dag: een praatplaat maken over je eigen onderzoek. Een plaat die ze daarna konden gebruiken als communicatiemiddel. Het enthousiasme van de deelnemers aan deze sessie, het vertrouwen dat visualisatie werkt en het plezier dat we zelf hebben, heeft geleid tot de training Visuele Impact met Onderzoek die Jeroen en ik nu samen gaan geven. Hij vindt plaats op 20 juni en op 20 november dit jaar, daar kijk ik echt naar uit!”