Heb je geen flip-over? Ga de vloer op!

Als je een team begeleidt, moet je het altijd doen met de ruimte en materialen die je voorhanden hebt. Mij werd een keer verboden om flip-overs en prikborden mee te nemen naar de locatie. Zonder die dingen ben ik niks, dacht ik.

Help, ik mag geen flip-over gebruiken!

Toen bedacht ik: waarom werken we niet op de vloer? De zaal was vrij groot: zo'n twintig bij twintig meter. De groep telde zestig deelnemers. Het MT ging de nieuwe doelen van de afdeling presenteren. Met daarna een dialoog met de medewerkers.


Het liep fantastisch. In het midden van de zaal had ik met schilderstape eenvoudig sjabloon geplakt, met vijf taartpunten. Een van de MT-leden vertelde verhaal, waarbij zij een voor een de doelen op A3 op de vloer legde. Iedereen hing aan haar lippen. Dat was nog eens wat anders dan weer PowerPoint!

In team kleinere teamsessies die volgden, gebruikten we letterlijk dezelfde A3'tjes. Deze vormden steeds de basis om verder op teamniveau het gesprek aan te gaan over hun bijdrage aan de doelen.

Ter voorbereiding schreven en tekenden we de boodschap op A3'tjes. 

Collega Elsbeth deed dat met een mooi handschrift en plaatste er steeds een kleine tekening bij.



De leerdoelen op de vloer

Na deze ervaring kreeg ik de smaak te pakken. Bij de leergang voor facilitators deed ik hetzelfde. Toevallig werkt deze aanpak net als bovenstaand verhaal met taartpunten. Elke deelnemer vroeg ik op te schrijven wat ze goed afging als facilitator, wat lastig is en wat hun verlangen was om te leren. 

Na elke vraag hadden we er een gesprek over. De ene keer liepen de deelnemers in stilte rond. Ze schreven hun vragen aan de ander op kaartjes erbij. Of gaven elkaar directe adviezen vanuit hun eigen ervaring. Leuk en leerzaam voor iedereen. 


Waarom werkt dit zo goed?

Ik merk dat mensen zich vaak wat vrijer voelen om dingen te delen. Je kunt rondlopen, iets oppakken en ermee naar iemand toe lopen. 

Werken op de vloer kan ook 'onthiërarchiserend' werken. Met andere woorden: niemand staat voorop of dichterbij. Neem bijvoorbeeld een flip-over: De eerste drie staan dichtbij en de rest veraf. Dat effect met je ook bij een een grote rechthoeken of ovale tafel.

Het is ook lekker flexibel: het voelt wat makkelijker om een losliggend vel papier te verplaatsen in vergelijking met een plakkende post-it.

Ten slotte kun je véél inhoud bespreken omdat je lekker veel ruimte hebt.

Hoe werk je op de vloer? Drie tips

Tip 1: Werk op vloerbedekking 

Over het algemeen voelt dat meer geborgen. Je kunt de vellen papier ook makkelijker oppakken.

Tip 2: Zorg voor veel ruimte

Dus zet de tafels aan de kant. Eventueel stoelen eromheen voor als het een wat langere sessie wordt.

Tip 3: Werk met grote vellen papier

Deelnemers moeten vanuit een staande positie kunnen zien en lezen wat er op het papier staat. Dus werk liever op A3 dan A4 en gebruik goeie dikke stiften.

Op een grote tafel kan het ook

Als je een grote tafel hebt en het is teveel gedoe om deze aan de kant te schuiven, werk daar dan op.

Wil je meer werkvormen leren? Hoe je workshops perfect voorbereidt faciliteert? Kijk dan eens naar de Leergang Faciliterend Leiderschap.