De ingrediënten van een plaat die spreekt
Stel je voor: jij en ik zitten in een vergaderruimte en ik maak een tekening van onze brainstormsessie. Na een week laat ik jou de tekening zien en jij weet nog precies wat we met alle elementen op de plaat bedoelen. Na een jaar wordt dat al een stuk lastiger en willen we er een collega bij betrekken, is het maar afwachten of hij de plaat op de juiste manier kan interpreteren. Lastig!
Hoe maak je nu een plaat die voor zich spreekt, één die niet om uitleg vraagt en direct tot de verbeelding van de kijker spreekt? In deze blog geef ik je drie belangrijke ingrediënten: mensen, minder drukte en slimme kleuren.
Verbind met poppetjes
Ons werk gaat over mensen. Het draait voornamelijk om de communicatie tussen mensen en hun gedrag. Mensen worden al blij als ze mensen zien: het roept gewoon herkenning op. Gebruik daarom in iedere plaat een tekening van een mens, al is het maar een smiley. De kijker zal zichzelf met de mens op de plaat identificeren en dan ontstaat er al gauw verbinding.
Je kunt poppetjes ook functioneel inzetten, bijvoorbeeld om aan te geven of het gaat om één persoon of een team.
Behoud rust met minder
De meeste mensen hebben hebben van nature de neiging om te uitgebreid te vertellen. Het is juist sterk als je je kunt beperken tot de essentie. Het klinkt misschien raar, maar hoe minder je vertelt, hoe meer men onthoudt.
Je wilt daarom een plaat maken die rust uitstraalt, anders weet de kijker niet meer waar hij moet kijken. Deze rust bereik je door
1) voldoende witruimte (je kunt later hierin ook dingen toevoegen)
2) korte, verklarende teksten die je heel gericht inzet
3) balans tussen plaatjes en tekst. Dit is afhankelijk van je doel van de plaat: meer tekst bij inhoudelijke verhalen en meer plaatjes bij de uitleg van bijvoorbeeld een werkproces.
Kortom, less is more!
En o ja, voor een rustige plaat gebruik je niet teveel kleuren. Over kleur gesproken:
Roep de juiste emotie op met kleur
Kleur heeft vaak meer impact dan je zou denken: iedere kleur roept een bepaalde emotie op. Groen bijvoorbeeld staat voor groei en ontwikkeling, rood, oranje en geel geven een (gevaar)signaal af en donkere kleuren zijn het meest zakelijk.
Wees zuinig met kleur op je plaat. Gebruik één hoofdkleur met twee of drie ondersteunende kleuren. Niet meer, ook hier geldt weer less is more. Een plaat wordt het mooist als je complementaire kleuren kiest. Dit zijn kleuren die tegenover elkaar in het kleurdiagram staan zoals blauw en oranje of rood en groen.
Kies ook de kleur van je tekst bewust, het liefst donkere kleuren zoals zwart (favoriet van de meeste visuele professionals) of blauw. Een donkere kleur contrasteert het meest met de witte achtergrond van de plaat en daardoor maximaliseer je de leesbaarheid: een belangrijk ingrediënt van een plaat die spreekt!
In de blog: In 7 stappen een zakelijke tekening leg ik je uit hoe je met deze drie ingrediënten stap voor stap een tekening maakt. Wil je direct zelf aan de slag met nog meer tips en voorbeelden? Kijk dan eens naar ons praktische boekje The Visual ABC
Wil je leren visueel communiceren of meetings begeleiden?
We hebben diverse instaptrainingen en trainingen voor gevorderden. Zoals de training Zakelijk Tekenen , Zakelijk Tekenen in Meetings , Visueel Faciliteren , de Leergang Faciliterend Leiderschap en de training Online Meetings met Impact .