Gewoon een tekening of is het een heel proces?
Hoe een visuele brainstorm uitmondt in een strategisch bedrijfsplan
Een paar weken geleden postte ik een video waarin je mij ziet tekenen. Niet zomaar een beetje doodlen, nee echt volle focus en een helder doel. Hoe dat precies zit deel ik hier heel graag met je. En niet zomaar. Ik heb er echt een goede reden voor…Dus lees vooral even verder. Het is de moeite waard dat beloof ik je.
Als bedrijfs en veranderkundige verbaasd het me regelmatig hoe sommige mensen tegen beeldcommunicatie aankijken. Tekenen wordt nog steeds gezien als leuk maar niets voor mij. “Ik kan niet tekenen” - het is minder serieus - iemand zei me zelfs letterlijk: “zakelijk tekenen is alleen voor creatievelingen en niets voor mij als directeur.” Tja vooroordelen die ik niet zomaar 1 - 2 - 3 wegneem…. HELAAS! Maar toch even een poging ;)
Geloof mij het gebruik van visualisaties kan je echt verder helpen! Ook of eigenlijk juist als je je bezighoudt met complexe zaken . Een strategisch plan uitdenken hoeft geen boekwerk te worden. Met enkele beelden geef je overzicht, creëer je nieuwe inzichten en neem je anderen mee in jouw visie.
De tekening hierboven is hier een mooi voorbeeld van. Het begon als een creatieve brainstorm met mijn collega over onze social media post. Naast dat het een leuke video werd die veel bekijks trok, triggerde het me. Door al mijn gedachten en ervaringen van de afgelopen tijd in een tekening te moeten weergeven, kwam ik erachter wat nou echt de essentie is van wat ik doe en wat ik wil bereiken. Zo werd deze tekening de basis van onze strategie. De vier elementen waarop wij komend jaar willen focussen (welke dat zijn vertel ik een andere keer anders word het zo langdradig (smiley) Het maken van een visualisatie zoals deze is geen eenmalige actie. Het is een heel denkproces. Een hersenkraker… En het leuke is dat niets vaststaat. Je kunt altijd onderdelen elimineren, aanpassen of toevoegen. Het is een levend document waar je mee aan de slag kan en waar je aan kunt blijven schaven en werken. Het beeld dat je opbouwt wordt steeds duidelijker en zo kun je jouw verhaal steeds beter vertellen. Omdat je het letterlijk voor je ziet.
Hoe zit dat bij jou? Maak jij plannen op papier? En houd je je hier stijf aan vast? Of pas je het steeds aan. Is het een document wat ergens op je computer staat en waar je bijna nooit naar kijkt? Of is het net als bij mij een tekening die ophangt in je kantoor, waar je regelmatig bewust en onbewust even bij stilstaat om te zien of het nog klopt bij de realiteit? Met andere woorden gebruik jij de kracht van visualisatie in jouw communicatiestrategie of werk jij net als zovele anderen nog alleen met woorden in plaats van beelden?
Waarom ik dit verhaal ook met je deel is omdat we het afgelopen jaar zelf enorm aan het experimenteren zijn. We willen graag meer zichtbaarheid en nog relevanter worden voor onze doelgroep. We willen jou als lezer graag inspireren en onze kennis delen. Is wat we vertellen ook echt iets wat jou bezighoudt? Of zou je het liever over iets anders hebben? En heb je ons de laatste tijd een beetje gevolgd? Of is dit de eerste keer dat je me voorbij ziet komen en heb je geen idee wat ik doe en waar The Visual Connection voor staat?
Ik ben heel benieuwd dus laat het ons vooral hieronder bij de reacties weten….
En als laatste mocht ik je getriggerd hebben met mijn tekening? Volg ons dan vooral op social media en schrijf je in voor de nieuwsbrief. Binnenkort vertel ik je namelijk meer over hoe ik organisaties letterlijk help bij het visualiseren van hun strategie.